fredag 16 september 2011

Första skolveckan!

Idag slutade vår första skolvecka! Jag kan inte säga annat än det var tufft. Universitet här och i Sverige är helt annorlunda och upplägget här påminner om hur det var på gymnasiet.
Vi har 3 timmar japanska-lektioner varje dag mellan 9.20 och 12.25, med en 10 minuters paus emellan. På dessa lektioner gör vi en massa saker som går igenom och läser texter, diskuterar och funderar, skriver tal på 5 minuter (detta har jag gjort 2 gånger, och jag menar det. Våran lärare ställer in tiden på en klocka som piper när det gått 5 min) och håller tal. Det är en ganska tuff miljö och lektionerna är svåra, men jag tror att man lär sig mer och bättre på detta vis.
Nu är det dock helg, och det blir lite lugnare i alla fall, men det kommer att bli en massa plugg ändå. Jag har ett prov på det kapitlet vi gjorde nu i veckan. Dessutom har jag 63 frågor från ett stort japanska-prov som går varje år i läxa. Det handlar om grammatik, och plötsligt insåg jag att jag är urusel på japanska. Denna läxa plus japanska lektionerna har fått mig att undra om jag faktiskt kan någonting alls. Men i alla fall, detta är läxa från en annan kurs dock, som jag visste skulle bli tuff. Jag får helt enkelt plugga en massa grammatik i helgen. Herregud, mitt huvud kommer att ryka.
Utöver det har jag också ett litet prov i klassisk japanska och hur de använde sina alfabeten fram till 1945 och så ska jag skriva om en gammal japansk saga från en synvinkel till en annan!
Tro mig när jag säger att jag längtar till den dagen då jag vant mig vid den här strukturen och mängden arbete som måste göras inom en viss tid. Under hela det året som jag studerat japanska, eller på andra skolor heller för den delen, har jag någonsin haft så mycket att göra. Och då har jag ändå pluggat en hel del det senaste året. Men på något vis är det kul också. Känns bra att man i alla fall vet vad man ska göra och vad man ska plugga på.

För övrigt så lyckades Axels rumskamrat (lägenhetskamrat) dra igång brandlarmet idag när han skulle laga kyckling. Bara så att ni vet: om man misstar mirin (svag alkohol som används för smaksättning) för olja och försöker steka i det kommer det att bli väldigt rökigt. Sen kom det kanske en 20 personer och stack in huvudet genom dörren för att se vad som händer (efter att vi lyckats fläkta bort röken så att alarmet tystnade).
Jag och Axel köpte också Pokémon White idag ^^ Det var en ganska skön omväxling när man pluggat så mycket att man inte längre kommer ihåg vad man läste för 2 minuter sedan. Men det är helt på japanska så det är ändå bra för lärandet.

PS. För alla som är intresserade så är det typ 30 grader varmt i Nagoya, fortfarande. Det var som att åka från hösten tillbaka till sommaren fast värre, för det är dessutom fuktigt här också. Hörde idag att det väntas komma ytterligare en taifun i helgen och det skulle bli en massa regn och oväder. Kul, kommer att bli olidligt fuktigt och varmt i luften. Men för mig som ändå kommer att sitta inne och plugga spelar det inte så stor roll för. SEN, för alla som är intresserade så finns det en adress hit där jag bor, och telefon också men den har jag inte fixat med än. Men, för alla som är intresserade av någotdera kan ju skicka ett mejl för jag vill inte skriva ut det här, okej? DS.

Det var allt för mig, God Natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar