torsdag 15 september 2011

Sammanfattning

Okej, här kommer en sammanfattning av de dryga 2 veckor vi varit här:

För alla de som har missat det så blev flyget mellan Kina och Japan inställt p.g.a. en stor tyfon som höll Nagoya flygplats avstängd i två dagar! Därmed satt vi fast i Kina på en 2 dagars påtvingad semester med mat som verkligen inte smakade.... gott (de bjöd på eldstekta inälvor till frukost) och sängar som kändes som om man sov på golvmattan. Det var ett ganska stort hotell i utkanten av Beijing, och ingen pratade engelska så vi kunde förstå. Så man sprang runt och oroade sig över om man skulle bli tvungen att betala för hotellet och maten, men det behövde vi inte. Däremot åt eller sov vi inte ordentligt. Gissa om det var skönt att komma fram till Japan och boendet på söndag kväll... Men det förstås, man var helslut, ingen frukost hade man och skolan startade kl 9.30 morgonen efter (vi kom fram till vårt boende vid 23.00).

Vi spenderade 5 hela dagar med att gå på olika orienterings-föreläsningar, placeringstest (vilket var det roligaste på hela veckan) och andra småsaker. Vi var tvungna att registrera oss på vårat närmaste Kuyakusho, vilket man måste göra om man är utlänning och ska vara i Japan under mer än 90 dagar. Jag har också tecknat en försäkring och fått en inkan, en stämpel som japanerna använder istället för att skriva under. Dessutom har jag numera ca 100 yen på ett bankkonto på Nagoya bank.

Placeringstestet på måndag morgon (det var trevligt det, sov dåligt den natten så jag var en aning trött) gick trots allt bra och jag placerades i IJ600, vilket är den högsta klassen man kan hamna i denna termin. Fick dock veta att man skulle skriva 2 prov till för att se att man verkligen passade. Jag ville/vill verkligen gå i denna klass så det var lite jobbigt att höra. Tog det första av två i måndags, och vår lärare gav mig och en till fel papper och vi spenderade hela provtiden med att göra morgondagens läxa! Men, hon var snäll och lät oss skriva det riktiga provet efter att alla andra slutat. Jag klarade provet, och får därmed fortsätta lite till. Nästa prov är på tisdag, vilket jag ska se till att jag klarar. Det blir inte så svårt, eftersom provet kommer vara på det kapitel vi jobbat med denna vecka på lektionerna. Pluggar jag i helgen kommer det gå bra.

På japanska universitet måste man läsa mellan 14 och 18 poäng varje termin, och japanska kursen är på 8 poäng, vilket betyder att jag var tvungen att välja till kurser för sammanlagt minst 6 poäng! De kurser jag valde då var:
* Classical Japanese 1
* Introduction to Academic Japanese Writing
* Readings in Japanese Literature
* University Preparatory Japanese
Dock skrev jag av mig från den japanska litteraturen, för det blev för mycket kurser och dessutom var den inte fullt så rolig som jag väntat mig. Men men...
I de kurser jag tar har jag blivit rekommenderad att köpa 3 olika lexikon! Kan ni tänka er vad tungt det skulle bli att släpa runt 1 jap-eng ordlista, en åt andra hållet, en ordlista med klassisk japanska, dessutom släpar jag runt på en kinesiska tecken ordlista (Kanji) och 2 grammatikordlistor + alla papper, annat material och skolböckerna vi använder... Så jag tog med mig Axel in till centrum och köpte en elektronisk ordlista som har en massa ordlistor, böcker och encyklopedier inlagda. väldigt lämplig: i och med kan jag nu komma undan med att endast bära runt på grammatikordlistorna!


I övrigt så mår vi bra, bor med 3 andra personer i en lägenhet (det finns 14 lägenheter i huset och varje lägenhet har 4 rum. I varje lägenhet bor en japan och 3 utlänningar. Det enda som har stört mig hittills är att det inte finns några ugnar!! Nästan all mat jag faktiskt kan laga behöver jag en ugn till, eller en massa ingredienser som japanerna aldrig ens har hört talas som. Så jag lever på ett fåtal rätter, ris, små laxbitar som man strör över riset och jordgubbsmjölk.


Detta kommer utan tvekan bli en ganska tuff termin, men det kommer säkerligen också bli väldigt roligt.


PS. Alltså, jag kommer säkert att lägga upp kort nån gång också, men har faktiskt inte tagit några riktiga kort för tillfället. Finns inte så mycket att knäppa kort på här vid skolan och boendet. och eftersom boendet ligger 1 min från ingången till campus, så är det inte så ofta man går nån annanstans än till affären 5 min bort :/ Men det kommer, när vi har varit nånstans och fått för oss att det finns nått som är värt att knäppa kort på. Man kanske borde knäppa på det där som flyger runt vid skolan som jag har ganska svårt att bestämma mig för om jag ska kalla fågel eller fjäril. DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar